
ZASADY PRACY TYMCZASOWEJ
Zasady pracy tymczasowej regulują przepisy ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.), które określają m.in. uprawnienia i obowiązki takich podmiotów jak: agencja pracy tymczasowej, pracodawca użytkownik, pracownik tymczasowy. Wprawdzie pracownicy tymczasowi podlegają odrębnej regulacji prawnej, jednak niektóre ich uprawnienia niczym nie różnią się od tych, które przewidziane są dla pozostałych pracowników. Przede wszystkim pracownikowi tymczasowemu przysługuje takie samo wynagrodzenie jak pracownikom etatowym zatrudnionym na tym samym lub podobnym stanowisku.
W myśl przepisów ustawy, pracodawca użytkownik zobowiązany jest w szczególności do:
- zapewnienia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników,
- informowania pracowników tymczasowych, w sposób przyjęty u tego pracodawcy, o wolnych stanowiskach pracy, na których planowane jest zatrudnienie pracowników,
- traktowania pracownika tymczasowego nie mniej korzystnie, w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia, niż pracowników zatrudnionych przez tego pracodawcę na takim samym lub podobnym stanowisku pracy,
- wypełniania innych obowiązków, uzgodnionych z agencją pracy tymczasowej
W sferze związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy na pracodawcy spoczywa wiele powinności doskonale znanych z kodeksu pracy. Wobec pracowników tymczasowych pracodawca jest zobowiązany m.in. do.:
- dostarczenia odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,
- zapewnienia przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem do pracy oraz szkolenie okresowe,
- zapewnienia ustalenie, w przewidzianym trybie, okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik tymczasowy,
- informowania o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami,
- przestrzegania zakazu powierzania pracownikowi pracy szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 23715 k.p.
Pracownikowi tymczasowemu przysługuje:
- wynagrodzenie za czas niezawinionego przestoju,
- dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej,
- minimalne okresy odpoczynku na dobę i w tygodniu,
- ochrona przed potrąceniami z wynagrodzenia za pracę,
- 15-minutowa przerwa w pracy,
- rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych,
- otrzymanie świadectwa pracy.
Pracownikowi tymczasowemu przysługuje również urlop w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego, lub więcej, pracodawcy użytkownika. Okres pozostawania w dyspozycji pracodawcy użytkownika określa umowa o pracę zawarta między agencją a pracownikiem tymczasowym. Urlop nie przysługuje jednak za okres, za który pracownik wykorzystał u poprzedniego pracodawcy urlop wypoczynkowy, przysługujący na podstawie odrębnych przepisów. Urlopu udziela się pracownikowi tymczasowemu w dni, które byłyby dla niego dniami pracy, gdyby nie korzystał z tego urlopu. W razie niewykorzystania urlopu, w okresie wykonywania pracy tymczasowej, agencja wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny w zamian za ten urlop lub niewykorzystaną jego część. Wynagrodzenie za jeden dzień urlopu lub ekwiwalent pieniężny za jeden dzień tego urlopu ustala się dzieląc wynagrodzenie uzyskane przez pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy tymczasowej przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało.